کد مطلب:321246 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:195

تسدید
بعد از ذكر آیات خلاصه كرده است مطالبی را كه به خیال خود به آیات ثابت كرده و حاجتی به ذكر ندارند زیرا كه مفصلا ما آیات را ذكر نمودیم و آنچه بر احتجاجات او وارد می آمد بیان كردیم و تفاسیر آیات را از اخبار آل محمد علیهم السلام ذكر كردیم دیگر حاجتی به تكرار ندارد و اینكه ما در تفسیر آیات به همان چه از اخبار دست داشتیم اقتصار نمودیم و اقوال مفسرین را متعرض نشدیم اولا كه از باب این است كه سابق ذكر كردیم كه تفسیر قرآن را باید از اخبار آل محمد (ص) دست آورد و اعتماد بر قول سایر مردم نیست ثانی اینكه موجب اطناب در كتاب می شد و برای عوام هم چندان مثمر ثمر نبود لهذا ترك كردیم خلاصه و بعد باز كلماتی نصیحت آمیز و تمجیداتی از مبدعین در دین نموده و آیاتی چند در تعریض بر كسانی كه انكار او كردند ذكر كرده و به خیال خود تحقیق كرده است كه كلمات الهیه موضوع است بر معانی كلیه و غرضش این است كه آیات قرآن درباره دیگران هم غیر از آنها كه روز اول در شان آنها نازل شد جاری می شود تا آنكه تحقیقی در تسدید نموده است و محال شمرده كه كسی كتابی بیاورد و نسبت به خدا بدهد و از خداوند نباشد و آخر از باب ناچاری تمكین كرده كه اگر از خداوند نباشد
بر خداست كه او را رد نماید بعد می گوید چنانكه بظهور حضرت كلیم الله ردع فرعون فرمود و بوجود مبارك خاتم انبیاء ابطال طوایف و ملل اخری و بوجود و ظهور همین شخص بزرگوار ابطال مدعی ركن رابع شد دیگر خلق قبول كنند یا نكنند و متابعت هوی و مبادات و كبرای خود نمایند و اهوائشان آله و معبودشان قرار دهند باسی به خدا نیست فاما ثمود فهدیناهم فاستحبوا العمی علی الهدی ولو تقول علینا بعض الاقاویل لاخذنا منه بالیمین ثم لقطعنا منه الوتین فما منكم من احد عنه حاجزین.