کد مطلب:321259 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:134

جواب
آنچه اول گفته است صحیح است در صورتی كه مراد از احكام احكام محمد بن عبدالله (ص) باشد و مظاهر امریه خود آن حضرت و اوصیاء او كه نص بر ایشان فرموده است و لكن غیر از این مقصود است باطل است و اما آنچه گفته كه در ذر فرقان عهد ولایت آن حضرت را گرفته اند تا اینكه آیات را ذكر می كند شبهه نیست كه در قرآن و سایر كتب عهد ولایت صاحب الامر (ص) گرفته شده است و خبر از ظهور آن حضرت هم داده شده است اما چون بنای ما در تفسیر آیات بر این است كه هر چه در اخبار اهل بیت ملاحظه كنیم همان را بگیریم و از رأی خود نگوئیم این آیات مخصوصه كه ذكر كرده اختصاص به این مطلب كه او گفته ندارد اینك كتاب برهان موجود است و در ذیل این آیات اخبار بسیار روایت نموده كه در همه جا فرموده اند كه مراد از این عهود عهد ولایت حضرت امیر و اولاد طیبین او و شیعه او است كه از سایر امم و از این امت گرفته شده است و اختصاص به قائم آل محمد (ع) ندارد كه آن بزرگوار باشد مقصود از این میثاق فقط ولو اینكه جز و میثاق البته بوده و هستند اما این جماعت چون تفسیر كتاب را به رای جایز می دانند و رجوع به اخبار اهل بیت هم نمی كنند این است كه تخصیص می دهند و آیات دیگر كه خاصه در بیان ظهور آن حضرت است و رجعت آباء گرامش هست اما چون در آن آیات از كیفیات ظهور و رجعت چیزها بیان شده است كه منافی و مخالف با وضع امام حضرات است لهذا از این آیات اعراض می نماید كه مبادا امامی كه به هوای نفس خود نصب كرده از دستش برود اما ما انشاء الله ذكر آن آیات را می كنیم تا بر هر منصفی ظاهر شود كه آیا صادق بر این جماعت هست یا نیست.