کد مطلب:321269 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:120

جواب
این هم یكی از تاویلاتی است كه كرده اند و اصل سوره ی مباركه در بیان حشر است چنانكه در برهان از علی بن ابراهیم ره نقل كرده است در معنی سوره ی اذا زلزلت الارض زلزالها و اخرجت الارض اثقالها گفت كه فرمود از مردم یعنی اثقال خود را كه مردم باشند بیرون آورد و قال الانسان مالها گفت كه فرمود این انسان امیرالمؤمنین است یومئذ تحدث اخبارها تا آنكه فرمود اشتاتا گفت كه فرمود می آیند مردم اشتاتا مؤمنین و كافرین و منافقین لیروا اعمالهم گفت كه فرمود واقف می شوند بر آنچه كرده اند فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره و آن رد بر مجبره است كه گمان می كنند كه فعلی از برای ایشان نیست عرض می كنم كه ملاحظه می كنی كه همه ی اثقال زمین باید بیرون آید و این مخصوص به قیمت كبری است كه می فرماید و حشرناهم فلم نغادر منهم احدا و در رجعت هم كسانی كه ماحض الایمان یا ماحض الكفر هستند سر از زمین بر می دارند و اعمال خود را می بینند و حساب ایشان كرده می شود ولی این در ابتداء ظهور امام (ع) نیست و در آن وقت بعضی از مؤمنین و بعضی از كفار رجعت می كنند به معجز امام (ع) و عموم در همه ندارد و این تاویل كه این مرد در این مقام كرده شاهدی از برای صحت آن نیافتم و اما آنكه كنوز را به جواهر خلق تاویل نموده است اگر چه به حسب لغت لفظ كنز بر هر چه جمع كند انسان و ذخیره نماید اطلاق می شود و در اخبار لفظ كنز را بر جمعی از اصحاب امام (ع) اطلاق فرموده اند و همچنین كنز علم و كنز مال نیز استعمال شده و در قول خداوند و كان تحته كنز لهما فرموده اند كه لوحی بود كه بر آن كلماتی نوشته بود پس استعمال كنز در جواهر نفوس خلایق ممنوع نیست ولی در این مقام كه محل كلام است می گوئیم اولا اسم ظهور كنوز را علامت ظهور گذاشته یعنی چه و حال اینكه این مطلب موافق اخباری كه در بیان قحط ذكر كردیم از نتایج ظهور آن حضرت است و برای آن حضرت كنوز ظاهر می شود و علامت ظهور چیزی است كه قبل از ظهور بروز می كند و ثانی اینكه و لو اسم كنز در مقامات متعدده استعمال بشود اما
قراین كلام را باید ملاحظه نمود تا آنكه معنی مراد ظاهر شود در حدیث شریف ملاحظه كردی كه می فرماید بعد از آنكه اموال دنیا از بطن زمین و ظهر آن برایش جمع می شود می فرماید بیائید بسوی آنچه قطع رحم برای آن كردید و خونها را ریختید و مرتكب حرام شدید انصاف بده كه خلق پیش از ظهور امام (ع) مرتكب این اعمال شنیعه شدند محض اینكه جواهر خلق بروز كند یا آنكه صنایع تحصیل كنند و همچنین در غالب اخبار هست كه كنوز و اموال دنیا نزد آن حضرت جمع می شود و آن حضرت عطا می فرماید به خلق و در حدیثی ماهی دو مرتبه و سالی دو مرتبه اگر مراد از اینها جواهر خلق بود دیگر عطای جدید یعنی چه خلق كه دارای جواهر خود به بركت او بوده اند و باز آن جواهر در هران به بركت او برای ایشان ثابت است پس باید ملاحظه نمود و انصاف داد كه این اخبار متحمل معنی سوای معنی ظاهر هست یا نیست و باز می گوئیم كه جواهر خلق اگر مقصود از باب كفر و ایمان و نفاق است كه برای امام (ع) بلكه برای مؤمنین بافر است كه فرمود اتقوا فراسة المؤمن فانه ینظر بنور الله پیش از این هم ظاهر بوده است و هر كس بر ائمه ما (ص) داخل می شد او را به حقیقت كفر و ایمان و نفاق می شناخته اند چنانكه اخبار بسیار شاهد این مطلب است و امر تازه نیست كه برای امام (ع) حاصل بشود و اگر مقصود همین است كه از ظاهر عبارت او بر می آید كه مراد از جواهر خلق همین علوم و صنایع است كه از ایشان بروز كرده كه در حقیقت كمال جهالت است كه انسان این سخن را بگوید اولا تو گمان می كنی كه این صنایع اینقدر تازه گی دارد چنین نیست ملاحظه بكن كتب سیر و تواریخ را ببین كه سابق بر اینها چه صنایع در عالم بوده است كه هنوز بسیاری از آنها بروز نكرده ببین برای حضرت سلیمان (ع) چه صنعتها كه نكردند ببین برای سلاطین فرس چه كارها كه ننمودند هنوز آثار و علامات و نقشها كه از پیش مانده است هست كه شاهد این است كه غالب این صنایع پیش از اینها بوده است بلكه از حكایت بعض معتمدین شنیده شده است كه فرنگیان بعضی كتب و نوشتجات كه از قدیم در ممالك ایران بوده دست آورده اند و بسیاری از صنایع را از آنها اقتباس كرده اند و علی ایحال كه اگر ملاحظه كنی در سیر قدیم صنایعی چند می بینی كه هنوز این اوقات دیده نشده پس اختصاص زیادی به این زمان ندارد ثانی اینكه بگو ببینم كه مطلق ظهور این صنایع اینها ظهور و كنوز ارض است برای امام خواه آنها در تصرف ظاهری امام (ع) باشد یا نباشد كه این سخنی است كه هیچ عاقل نمی گوید اما تصرفات باطنیه كه همیشه از برای امام بوده است و هرگز نبوده كه ملك از دست ایشان بیرون باشد و سخنها همه در تصرف ظاهری است حال شما مدعی هستید كه امام ظاهر شده و این صنایع هم كنوز ارض است كه برای او ظاهر شده بسم الله تصرف خود را در این صنایع و صاحبان آن اظهار كنید اهل این صنایع
دارند شما را سخریه و استهزاء می كنند كه شما خلق وحشی هستید كه هیچ كار كه اندك فهم و شعور می خواهد از شما بر نمی آید و از فواید این صنایع همه محروم هستید شما از این طرف بنشینید و مثل چرسیان و بنگیان از خیال خود عیش كنید كه امام ما ظاهر شده و اینك كنوز ارض است كه این صنایع باشد برای او ظاهر شده است و چه ربط به عمل شما دارد اگر برای شماست شما هم تصرفی بكنید یا فواید آنها را اختیار كنید و الا من آنم كه آقا محمد خان قلعه شیشه را گرفت همه كس می تواند بگوید این مزخرفات را خوب است كه در خلوات خود برای عوام كالأنعام بگوئید كه از شما بپذیرند نه اینكه در كتاب بنویسید كه دست همه كس بیفتد باری چون این تحقیق را سابق بر این در جائی كه ادله خود را بر امامت این مرد تعداد نمود ذكر كرد و آنجا هم جواب داده شده حاجت به تفصیل زیاده بر این نیست.