کد مطلب:321280 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:166

جواب
در بحار از حضرت باقر (ع) نقل كرده است لابد لنا من آذربایجان لا یقوم لها شی فاذا كان ذلك فكونوا احلاس بیوتكم والنداء بالبیداء فاذا تحرك متحرك فاسعوا الیه ولو حبوا والله لكانی انظر الیه بین الركن والمقام یبایع الناس علی كتاب جدید علی العرب شدید و قال ویل للعرب من شر قد اقترب اول اینكه ملاحظه كن این مرد حدیث را تغییر داده زیرا كه عبارت این است كه ما از روی بحار نوشته ایم و او عمدا تغییر داده است كه بلكه شاهد قولش بشود و تتمه عبارت حدیث را كه ملاحظه می كنی دخل به مطلب او ندارد ثانی اینكه می بینی لا یقوم لها است و محض همین مجلسی مرحوم ملاحظه كرده است كه مرجع ضمیر مؤنث را نمی یابد احتمال داده است كه شاید آذربایجان نبوده و چیز دیگر بوده است پس كنار گذارد كه علامت غلط است ولی الحمدلله نسخ صحیحه از غیبت نعمانی و عوالم دست آوردیم این است كه مولای بزرگوار من در كتاب المبین لابد لنا و من اذربایجان روایت فرموده است و موافق این نسخه
كه دست آمده است اشكالی در عبارت حدیث نمی ماند پس معلوم شد لنا نیست كه معنی آن از برای ما باشد كه تو واقعه آذربایجان را نسبت به خود امام (ع) بدهی آن وقت این مرد را كه امام شمرده بگوئی از این جهت در آذربایجان كشته شده و ثالث اینكه تتمه حدیث را ملاحظه كن كه می فرماید هر گاه واقعه آذربایجان اتفاق افتاد از خانه ی خود بیرون نروید و نداء بیدا را مراقب باشید بعضی صیحه جبرئیل را كه به قشون سفیانی می زند و موافق نسخه ی عوالم كه و البدوا مالبدنا است یعنی در جای خود باشید مثل اینكه به زمین چسبیده اید تا مادام كه ما حركت نكرده ایم و این نسخه با سابق و لاحق عبارت اوفق است بعد می فرماید كه هر گاه حركت كرد متحركی پس سعی كنید به سوی او و لو با دست و شكم باشد یا مثل اطفال كه نشسته می روند به حق خداوند هر آینه گویا من نظر می كنم به سوی قائم میانه ركن و مقام كه بیعت می كند با مردم بر كتاب جدیدی كه بر عرب شدید است و فرمود كه وای بر عرب از شری كه نزدیك شده است و از خود این حدیث و سایر اخباری كه پیش نقل كردیم ظاهر است كه مراد از این كتاب جدید همان رقم محكم پیغمبر است كه حكم به قتل می فرماید باری حال انصاف بده كه صریحا می فرماید كه بعد از واقعة آذربایجان از خانه بیرون نیائید تا متحرك حركت كند بعد می فرماید كه گویا او را می بینیم كه در میانه ركن و مقام از مردم بیعت می گیرد تا آخر آنچه فرموده است ای احمقان شما این مرد را امام گمان می كنید و او را در آذربایجان به درك رسانیدند چه دخل دارد به امامی كه به نص حدیث باید بعد بیاید و بیعت بگیرد و عرب را قتل كند چنانكه در این حدیث و سایر اخبار صریحا فرموده اند باری بعضی طبایع هستند كه بالفطر مقایل به دروغ گفتن هست و عجبی از او نیست اما عجب از سایر مردم است كه گوش به حرف چنین كسی بدهند و اعتماد كنند و حال اینكه یك صفحه از كتاب این مرد را هر كس بدقت وارسی كند و درجة دروغ او را دست می آورد خلاصه و تا اینجا كه آمدی و دانستی كه دخل به مطلب آنها ندارد حالا خبر كعب الاخبار را بشنو كه در بحار از او نقل كرده كلام طویلی تا اینكه گفته است كه بدرستی كه قائم از ولد علی از برای او غیبتی است مثل غیبت یوسف و رجعتی است مثل رجعت عیسی بن مریم پس ظاهر می شود بعد از غیبتش با طلوع ستاره آخر و خراب زوراء و آن رمی است و خسف مروره و آن بغداد است و خروج سفیانی و حرب ولد عباس با جوانان ارمنیه و آذربیجان این حربی است كه كشته می شود در آن الوف و الوف هر یكی قبض می كشد بر شمشیر خودش كه صیقلی است و علمهای سیاه بر سر آنها حركت می كند این حربی است كه مستبشر می شود در آن موت احمر و طاهون انیر مترجم گوید كه ظاهر این است كه آتش اذربایجان كه در حدیث اول بود همین است كه باید قریب به ظهور امام (ع) مشتعل شود قسمی كه فرمودند كه لا یقوم لها شی ء خلاصه و از جمله اخبار كه نقل كرده این است كه لو كان العلم فی الثریا لناوله رجال فی الفارس تا طلوع آن حضرت را از آن جهات ملاحظه نمائیم