کد مطلب:321291 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:122

جواب
سابق بر این یك فقره یظهر صبی من بنی هاشم را نقل كرده بود و اجمالا از باب احتیاط به اكثر كتب نسبت داده بود و اینجا دیگر تقلید صاحب ایقان را نموده و به قول او مطمئن شده غافل از اینكه به قول همه كس مطمئن نمی توان شد مكرر بر مكرر از اول تا آخر عوالم را مراجعه كردیم و به این لفظ كه روایت كرده حدیثی ندیدیم و حدیث آخر را هم كه از اربعین نقل كرده عجالة اربعین در نزد من موجود نیست ولی مولای بزرگوار من در كتاب تثقیف الاود نوشته اند كه آن هم نیست مگر عبارتی كه از محیی الدین ابن عربی كه آن را هم تصحیف كرده اند و به این الفاظ كرده اند و اگر درست ملاحظه كنی سبك عبارات این اخبار هم به عبارات خود اینها می ماند زیرا كه بسیار مغلوط و خارج از قواد عربیت است به هر حال كه این
اخبار را در عوالم ندیدیم بر فرض هم كه باشد طوری نمی شود و دلالتی بر حقیت شما ندارد اما آنكه صبیی از بنی هاشم ظاهر می شود البته امام از بنی هاشم هست و هر امامی از ائمه اثنی عشر از بنی هاشم است اما هر بنی هاشم امام نیست اگر این كلمه تصدیق داری امیدی هست و اگر تصدیق نداری به صرف بنی هاشم بودن قناعت داری كه وای بر اسلام و مسلمین كه مثل خلفای بنی عباس هم امامت امت را خواهند داشت زیرا كه از بنی هاشم هستند و چون سابق هم شرحی در باب این روایت نوشته ایم دیگر در این مقام حاجت به تفصیل نیست و هم چنین در باب كتاب جدید سابق شرح داده ایم و اما این فقره اش كه اكثر اعداء و علما هستند به این لفظ در اخبار ندیده ایم و شاهد مأخذ همه اینها همان عبارت محیی الدین باشد كه مولای من از اربعین نقل فرموده كه گفته است یضع الجزیة و یدعو الی الله بالسیف و یرفع المذاهب عن الأرض فلا یبقی الا الدین الخالص اعداؤه مقلدة العلماء اهل الاجتهاد و لما یرونه یحكم بخلاف ما ذهب الیه ائمتهم و واضح است كه مراد محیی الدین از این ائمه كه گفته همان علماء مقصود است زیرا كه عامه علماء خود را ائمه می خوانند و خاصة لفظ ذهب الیه در اصطلاح در مقام فتوی گفته می شود كه هر یك به اجتهاد خود از طرفی رفته اند باری و لفظ علما را هم حضرات از همین عبارت برداشته اند و حال اینكه او مقلدة العلماء گفته است بلی شیخ مرحوم اعلی الله مقامه روایت فرموده اند كه اكثر ما یرد علیه المتفقهون و این لفظ غالبا مستعمل در جائی است كه كسی فقه را به تكلف به خود بگیرد و واقعیت نداشته باشد و البته كسی كه با قائم معارضه كند چنین هم خواهد بود و ممكن است كه ماخذ فرمایش شیخ اوحدا (ع) حدیثی باشد كه در كتاب المبین از سید هاشم بحرینی در حلیة الأبرار نقل شده در حدیثی و یسیر الی الكوفة فیخرج منها ستة عشر الفا من البریة شاكین فی السلاح قراء القرآن فقهاء فی الدین قد قرعوا جباههم و شمروا ثیابهم و عمهم النفاق و كلهم یقول یا ابن فاطمة ارجع لا حاجة لنا فیك فیضع السیف فیهم علی ظهر النجف عشیة الاثنین من العصر الی العشاء فیقتلهم اسرع من جزر جزور فلا یفوت فیهم رجل و لا یضار من اصحابه احد و ماؤهم قربان الی الله الخبر پس به مقتضای این حدیث متفقهین معارضه با آن حضرت دارند و لفظ فقهاء از باب طعن درباره ایشان استعمال شده و الا فقیه نیست آن كس كه رد بر قائم (ع) كند خلاصه اما نتیجه معارضه ی ایشان هم این است كه از عصر تا وقت عشاء شانزده هزار نفر را تندتر از آنكه شتری را نحر كنند بكشند نه اینكه امام (ع) هم مثل اجداد طاهرینش كه از شر مجتهدین عامه راحت نداشتند و صبر بر اذیت آنها می كردند صبر كند بلكه بزودی آنها را قتل می كند و زمین را از لوث وجودشان پاك می كند حال امروز شما اگر اینكار را كرده اید كه دیگر با كه معارضه دارید بر نیاید ز كشتگان آواز اگر اینها همه مقتولین هستند
كه دیگر جای گله نیست و از كشته دیگر صدمه هم به شخص نمی رسد و اگر كشته نیستند پس معلوم است كه این اخبار هنوز مصداق بروز نكرده زیرا كه همانكه گفته است كه فقها چنین می كنند همان شخص گفته كه فورا همه را می كشند طوری كه هیچ آسیبی هم از آنها به اصحاب امام (ع) نمی رسد خلاصه كه الحمدلله این جماعت در استدلال به متشابهات هم بی ربطند و هر چه دست و پا می كنند چون حیوانی كه در وحل افتاده است بیشتر فرو می روند و حجت برایشان تمام تر می شود و مفتضح تر می شوند و در اخبار و آثار همانطوری كه گفته حقیقت اختلاف نیست و متفقا دلالت بر بطلان این جماعت می كند و یك حدیث كه شاهد صدق این جماعت باشد در الاف الوف اخبار نیست می گوئی نه از روی انصاف و طلب دین و رضای پروردگار در آنها نظر كن نه اینكه اول همچو گوساله برای خود بسازی آن وقت بگردی در اخبار و دلیل و برهان تحصیل كنی بلكه اول رجوع به آل محمد (ع) بكن و حق را بشناس آن وقت پی اهلش برو زیرا كه حقیت ایشان را مسلم كرده ایم و حقیت دیگری هنوز معلوم نیست پس چراغ فرمایشات ایشان را بدست بگیر و عقبش برو تا بحول الله گمراه نشوی والسلم.