کد مطلب:321393 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:115

جواب
نمی دانیم بر اسلام بگرییم یا به كلمات این مرد بخندیم خداوند شیطان را لعنت كند كه ملجاء می كند انسان را از اینكه با جهالی كه مثل كودكان حرف می زنند سخن بگوید كلماتی چند آموخته اند و نمی دانند در كجا باید گفت و خوشحالند كه هی دفترها پر می كنند اولا در رساله مباركه مولای من نظر كن و ببین آن همه جوابهای محكمه كه مفری جز تسلیم ندارد فرموده است و این مرد بزعم خود به این سه كلمه جواب همه را داد و به خود بالیده كه هی تنویع جواب نموده و اولا و ثانیا گفته ثانی اینكه ملاحظه كن این هنوز نفهمیده كه رد بر خود بكند یا بر مولای من روحی فداه شما ابتداء برداشته اید و این حدیث را به رای معنی كرده اید و تاویل بی جا نموده اید ایشان فرموده اند كه نسخ این حدیث مختلف است و هیچ یك دلیل قول شما نیست و جوابهای بسیار فرموده اند حالا این شخص جواب می گوید كه اولا اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال اینكه ای جاهل رد تو است بعد از آنكه نسخ حدیث مختلف شد و احتمالات آمد استدلال تو كه مستدل به آن هستی باطل می شود ما كه از پی متشابهات نرفته بودیم تو به این حدیث مختلف و متشابه گرفته بودی پس چون احتمالات آمد
استدلال تو باطل شد بیچاره این كلمه را یاد گرفته و نمی داند كجا باید گفت و مابین المحذورین مبتلا شده ایم اگر تشریح خرافات اینها را كنیم امر بر ضعفای مسلمین مشتبه می شود و اگر تشریح بكنیم اینها دست می آورند و عیوب كلمات خود را ملتفت شده درصدد اصلاح و تلبیس دیگر برمی آیند ولی چاره جز از گفتن نیست و دست خدا بالای دستها است و جعلنا علی قلوبهم اكنة ان یفقهون و فی اذانهم وقرا و اما در وجه دویم معنی كه برای كلمه فی شبهة لیستبین كرده غلط است و این لام ابتدا نیست و لام انتهاء است مثل سقناه لبلد میت و معنی به این می شود كه ظاهر می شود در شبهه تا اینكه ظاهر بشود امر او و بلند بشود ذكر او و اما میزان قسط و محك عدل كه به میان آمده اگر كتاب و سنت است و تسدید و تأیید خداوند كه برخلاف حكم كردند و اگر اختیار شما است كه آن مساله دیگر است و اما آنكه گفته كه مولای بزرگوار من اعلی الله مقامه فی سنة الستین نقل فرموده اند كسی منكر نشده كه به این لفظ روایت شده و خود مولای دیگر من در این رساله تصریح فرموده كه به این لفظ روایت شده و چه مانع است كه نسخی اصح از نسخی كه مرحوم آقا دست آورده اند بعد از ایشان دست آمده باشد و حال اینكه ثابت فرموده اند كه موافق هر یك از نسخ دلالتی بر قول شما ندارد و چون سابق مفصلا بیان دفع اشكال از حدیث شریف شده و در این مقام دیگر تفصیل نمی دهم.