کد مطلب:321397 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:120

جواب
فرمایش مولای من روحی فداه در جواب این است كه شاید حدیث را به معنی خواسته روایت كند در عبارت هم سهو هست و به این مضمون احادیث متعدده است و بعد روایات را نقل فرموده است از عوالم و در هیچ یك از روایات هم به این الفاظ كه اینها نقل كرده اند نیست و این بنده هم سابق بر این در جائی كه مصنف ذكر این روایت را كرده بود از بحار روایات به این مضمون را نقل كرده ایم و تحریف كلی كه كرده اند این است كه در آخر حدیث و اما من محمد فالقیام بسیرته و تبیین آثاره بوده و اینها تحریف كرده اند و العلامة من محمد (ص) یظهر باثار مثل قرآن كرده اند حال اگر شما مدعی هستید كه به همین لفظ كه شما گفته اید در بحار هست آن را نشان بدهید و اگر قبول دارید كه نقل به معنی شده در نقل به معنی خلاف كرده اید اولا كه خلاف عربیت است و الثانی اینكه فرموده اند و تبیین اثاره یعنی تبیین آثار محمد (ص) و قرآن وحی خدا است كه بر آن حضرت نازل شده و اثر خود آن حضرت شمرده نمی شود چنانكه فرمود ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی و فرمود ان اتبع الا ما یوحی الی بر آن حضرت نازل نمی شد می فرمود نمی دانم و خداوند فرموده و كذلك اوحینا الیك روحا من امرنا ما كنت تدری ما الكتاب و لا الایمان پس قرآن اثر شخص پیغمبر (ص) شمرده نمی شود بلكه كتاب خداست و اگر گوئی كه همه ی آنچه پیغمبر (ص) دارا است عطای خدا است گویم راست است اما معذلك خزینه ای كه خداوند قرآن را از آن نازل فرموده تا خزائن باقی فرق دارد و از این است كه قرآن معجز است و باقی را به الفاظ و عبارات معجز نشمرده اند پس معلوم است كه از برای قرآن اختصاصی به خداوند عالم هست مثل اینكه در ظاهر همه ی زمین مخلوق خدا است اما كعبه بیت الله شمرده شده و مساجد نسبت به خداوند داده شده و سایر داده نشده پس معلوم است كه وجه اختصاصی در اینها هست كه در باقی نیست خلاصه كه قرآن كلام خداست و به علم پروردگار نازل شده و اختصاص او از میانه همه ی كلمات پیغمبران بلكه كتب ایشان به خداوند معلوم است چنانكه در مقدمه ذكر این مطلب شده است لهذا آنجا كه گفته می شود تبیین آثار محمد (ص) این را تفسیر كردن به قرآن درست نیست و اگر می گوئی كه عین این لفظ فرمایش خود ایشان است حدیث را بحار نشان بدهید و بر فرض صحت آثار مثل قرآن را نشان بدهید و والله بسیار غریب است كه انسان اینقدر بی حیا باشد كه عبارات بیان را بگوید مثل قرآن است سایر عبارات خود پیغمبر (ص) و حضرت امیر (ع) و سایر ائمه ی اطهار كه افصح عبارات اهل روزگار است مثل قرآن نیست و اینها حیا نمی كنند و این خرافات را كه نه لفظ صحیح دارد و نه معنی درست اینها را مثل قرآن بلكه مهیمن بر آن می دانند
خلاصه و مولای بزرگوار من به تفصیل بیان فرموده اند كه ابدا در این حدیث دلالتی بر صدق مدعای شما نیست و این شخص چون از جواب آنها درمانده به همین متمسك شده كه حدیث را تصحیح نكرده اید و خرافاتی سروده و آنها را هم دیدی كه فرموده اند كه نقل به معنی است و اخباری چند به این مضمون داریم.