کد مطلب:3214 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:354

پیشگفتار
پیشگفتار

حدیث بیداری نگاهی به زندگینامه آرمانی- علمی و سیاسی امام خمینی

در این اثر، سرفصلها و مهمترین وقایع دوران زندگی امام خمینی از تولد تا رحلت با نگاهی تحلیلی و در عین حال اجمالی و اشاره ای، مرور شده اند. هر چند كه ترسیم ابعاد شخصیت امام خمینی و توضیح ادوار زندگانی بزرگی چون او در یك مقاله و یك كتاب، دریای بی انتها در كوزه ریختن است، اما به قدر توان باید تلاش كرد؛ بویژه آنكه علاقه مندان امام در خارج كشور بارها ارائه خلاصه ای از وقایع زندگی و آثار و آرمانهای آن حضرت را خواستار شده اند. بر همین مبنا در نوشته حاضر از بیان جزئیات حادثه ها و درج سندها و نقل گفته ها- مگر در موارد ضروری- پرهیز شده و در همین حال كوشش گردیده تا مطلبی از رخدادهای مهم دوران زندگی امام كه به نحوی مرتبط با او و یا زمینه ساز حركت و موضع آن حضرت در مسائل مهم بوده است- هر چند به اشاره- از قلم نیفتد.

در بیان روند حوادث زندگی امام در این مقاله بر اصالت اندیشه، و تقدم تربیت و تهذیب، و

حدیث بیداری، ص: 10

تأثیر بعد معنوی و علمی امام خمینی در مسیر زندگی و مبارزات او تأكید شده است.

جامعیت، وحدت شخصیت و انسجام مكتب فكری امام خمینی است كه قیام او و انقلاب اسلامی را فراتر از مسائل و تحولات یك كشور و یك جامعه تفسیر می كند؛ پس بررسی مقطعی خاص و یا بعدی از شخصیت او كافی برای شناخت اندیشه و راه و رسمش نیست و آن بزرگ را باید در تمامیت عقیده و ایمان و عملش، و در همه ادوار زندگی اش شناخت؛ و این مقاله را نگاهی است گذرا بر آن عرصه وسیع و رفیع.

سعی ما بر آن است تا هر گونه جمع بندی از وقایع اتفاقیه و تحلیل مواضع افراد و جریانات سیاسی و فكری را منطبق و برگرفته از مواضع و رهنمودهای حضرت امام ارائه نماییم؛ در عین حال طبعاً این نوشتار مصون از خطا و اشتباه نیست و از مورخین متعهد و آشنایان با مبانی فكری و زندگی امام خمینی انتظار می رود كاستیها و احیاناً خطاهای مقاله را یادآور شوند.

حمید انصاری آذر 1373

حدیث بیداری، ص: 11

"روز كوثر" بود. در حالی كه سال 1320 هجری قمری از نیمه می گذشت مولودی در ایران دیده به جهان گشود كه بعدها با قیام الهی خویش سرنوشت ایران و جهان اسلام را دگرگون ساخت و انقلابی را پدید آورد كه قدرتهای مسلّط جهان و تمامی دشمنان آزادی و استقلالِ ملتها، از همان آغاز در برابرش صف كشیدند و برای سركوبی اش به میدان آمدند. اما به فضل الهی تا كنون در مصاف با كار بزرگ او، و اندیشه و مكتبی كه وی حامی و منادی آن بود ناتوان و درمانده اند.

آن روز كسی نمی دانست این همان است كه فرداها دنیا او را به نام "امام خمینی" خواهد شناخت. همان كه وقتی قیام خویش را آغاز كند، در برابر بزرگترین قدرتهای جهان خواهد ایستاد و از استقلال كشور و مجد امت اسلام دفاع خواهد كرد و احیاگر دین خدا در عصر مسخ ارزشها خواهد شد.