کد مطلب:330116 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:355

مقدمه
مقدمه

در مردادماه سال 1339 جلد اول داستان راستان چاپ و منتشر شد. نگارنده در نظر داشت خیلی زودتر از اینها كار جلد دوم را تمام كند و تسلیم چاپ نماید، اما گرفتاریهای گوناگون توفیق سلب كن مجال و فرصت نمی داد.

در این بین جلد اول تجدید چاپ شد و كار جلد دوم همچنان نیمه تمام بود. اكنون خدا را شكر می كنم كه توفیق عنایت فرمود و این جلد به پایان رسید و چاپ شد تا دراختیار خوانندگان محترم قرار گیرد.

جلد اول این كتاب به طور رضایت بخشی مورد توجه خوانندگان واقع شد و نویسنده بیش از آنچه انتظار داشت از طرف طبقات مختلف مورد تشویق و محبت قرار گرفت. توجه و استقبال عمومی سبب شد كه جلد اول در دی ماه 42 در پنج هزمار نسخه تجدید چاپ شود و جلد دوم نیز از اول در ده هزار نسخه منتشر گردد.

در ماه شعبان گذشته از طرف اداره رادیو ایران به وسیله تلفن به اینجانب اطلاع دادند كه در شورای نویسندگان رادیو تصویب شده كه

مجموعه آثاراستادشهیدمطهری، ج 18، ص: 350

در ماه رمضان از داستانهای این كتاب در رادیو استفاده شود و اساسا برنامه ای تحت عنوان داستان راستان همه روزه در آن ماه در وقت معین اجرا گردد. این برنامه در ماه رمضان گذشته اجرا شد و از اینكه هنوز هم در روزهای تعطیل مذهبی این برنامه به همین عنوان اجرا می شود، می نماید كه موردپسند و قبول شنوندگان رادیو واقع شده است.

چیزی كه قابل توجه و موجب خوشوقتی است، این است كه مردم ما به كتب دینی خود علاقه نشان می دهند، كتاب دینی اگر خوب و مفید نگارش یافته باشد بیش از هر نوع كتاب دیگر خریدار دارد و این خود وظیفه رهبران و نویسندگان دینی را مشكلتر می كند.

معلوم می شود مردم آماده شنیدن و خواندن مطلب خوب دینی هستند، پس بر فضلا و نویسندگان دینی است كه به خود زحمت بدهند و اثاری سودمند به جامعه عرضه بدارند.

. جلد اول این كتاب 75 داستان و این جلد 50 داستان است.

داستانهای این جلد غالباً از داستانهای جلد اول طولانی تر است، و چون در نظر بود كه حجم این جلد از جلد اول تجاوز نكند، به پنجاهمین داستان ختم كردیم.

داستانهای این جلد از نظر شماره گذاری دنباله شماره های جلد اول است و مستقلًا شماره گذاری نشده؛ از این رو از شماره 76 آغاز می شود و به 125 پایان می یابد. اگر توفیقی بود و جلدهای بعدی آماده چاپ شد، به همین ترتیب شماره ها پیش خواهد رفت.

. داستانهای این جلد نیز مانند جلد اول غالبا از كتب حدیث اقتباس شده است، ولی منحصر به داستانهای احادیث نیست، كتب تاریخ نیز مورد استفاده قرار گرفته است، و هم مانند جلد اول، نویسنده از خود چیزی بر اصل داستان نیفزوده ولی در حدود قرائن احوال، داستان را پرورش داده است.

آنجا كه از چند مأخذ نقل شده، كم و زیادهای مآخذ درنظر گرفته

مجموعه آثاراستادشهیدمطهری، ج 18، ص: 351

شده و از مجموع آنها استفاده شده است. مآخذ نیز در آخر داستان با قید صفحه و احیانا چاپ در پاورقی نشان داده شده است.

از خداوند متعال می خواهیم كه فكر و نیت و زبان و قلم ما را اصلاح فرماید، و به لطف و عنایت و رحمت خود ما را از انحراف و لغزش محفوظ بدارد، و توفیق دهد كه در راه رضای او و خدمت به خلق گامهای مفید و سودمند برداریم.

تهران- 13 آبان ماه 1343 شمسی.

مطابق 29 جمادی الثانیه 1384 قمری.

مرتضی مطهری