کد مطلب:330928 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:433

پیشگفتار


مسجد مهمان خانه خدا در زمین (1) جایگاه نزول بركات و خیرات آسمانی (2) خانه آگاهی و عبادت ، عشق و محبت ، صفا و صمیمیت ، ایثار و رحمت ، تجلی بهشت در زمین (3) تفریحگاه موحدان است . چه كسی گمان می كرد یك چهار دیواری ساده كوچك یك صد متری بی سقف روزی قلب تپنده میلیون ها انسان شود و قرن ها به تاءسی از آن پایگاه فكری و فرهنگی جوامع بشری و منادی توحید شود.

سخن از طلوع اسلام و مطلع آن و فجر صادق آیین محمدی صلی الله علیه و آله و مركز اشاعه آن ، یعنی مسجد است ؛ مركزی كه همچنان ابعاد وسیع روحانی و معنوی آن ، چه بسا در زیر حجاب قصور و تقصیرها مخفی مانده است و قلم را یارای شرح و تفصیل آن نیست .

همین قدر بدانیم كه در هر دوره و زمانی و به هر صورت مسجد نقش عظیم در گسترش تعالیم انسان ساز اسلامی بروز داده و به عنوان مكانی مقدس و ملجئی شایسته محل عبادت و نیایش جهاد و اجتهاد و نشر و تعلیم علم و دانش بوده است .

مسجد النبی در مدینه نخستین پایگاه علمی ، سیاسی ، اجتماعی و حكومتی اسلام به شمار می رفت و مسجد در اسلام هیچ گاه تنها محل عبادت و نماز نبوده بلكه همواره مركز آموزش و انسان سازی ، سیاست و حكومت نیز بوده است . چرا كه تعلیم و تربیت ، اقامه قسط و عدل و رشد و تكامل انسان ها وظیفه اصلی و اساسی پیامبران الهی بوده است .

با عنایت به نقش عظیم و منحصر به فرد مساجد در طول تاریخ اسلام و نیز در پیدایش و تداوم انقلاب شكوهمند اسلامی ایران با عنایت مقام معظم رهبری دامت بركاته حركتی جدید در راستای تحقق اهداف عالیه مساجد آغاز شده است محتوای مجموعه حاضر كه در پی تبیین جایگاه و اهمیت و نقش مساجد در متون دینی و فرهنگ اسلامی و نیز راهكارها و راهبردها و شیوه های احیای مساجد و نیز بررسی موانع موجود است نتیجه تلاش ‍ جمعی از نخبگان است كه با نهایت اخلاص آنچه در توان داشتند با بیان و بنان به پیشگاه حضرت حق هدیه نموده اند كه بعد از تنظیم و تلخیص و غنی سازی به محضر شما تقدیم می شود.

در پایان بر خود لازم می دانم از همه كسانی كه در تحقیق و تدوین این مجموعه عظیم زحمت كشیده اند بالاخص از الطاف بی دریغ ریاست محترم سازمان مساجد حضرت حجة الاسلام و المسلمین ابراهیمی زید عزه كه با ابراز محبت های خویش ما را به ادامه راه تشویق و ترغیب نمودند و زمینه های چاپ و نشر آن را فراهم نمودند تشكر و قدردانی نمایم .

والسلام علیكم و رحمة الله بركاته

علی رضایی

عید قربان 1423

1-وسائل الشيعه : ج 3، ص 517.

2-من لايحضره الفقيه : ج 1، ص 77.

3-ترمذي دعوات : ج 3، ص 8.