کد مطلب:330984 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:341

پیشگفتار
پیشگفتار

* مشكل جهانی روابط خانوادگی.

* مستقل باشیم یا از غرب تقلید كنیم؟.

* جبر تاریخ.

* ما و قانون اساسی.

* عواطف مذهبی جامعه ایرانی

مجموعه آثاراستادشهیدمطهری، ج 19، ص: 43

پیشگفتار خوشوقتم كه مجله زن روز درخواست مرا راجع به بحث در باره پیشنهادهای چهل گانه آن مجله برای تغییر مواد قانون مدنی ایران در مسائل مربوط به امور خانوادگی پذیرفت و در شماره پیش آمادگی خود را برای درج این سلسله مقالات ضمن نشر نامه اینجانب اعلام كرد.

من این فرصت را مغتنم می شمارم كه به این وسیله گوشه ای از فلسفه اجتماعی اسلام را با جوانان در میان می گذارم.

امیدوارم بتوانم ذهن آنها را در باره مسائل مربوط به روابط خانوادگی از نظر اسلام روشن كنم.

همان طوری كه در نامه خودم متذكر شدم، من نمی خواهم از قانون مدنی دفاع كنم و آن را كامل و جامع و صد در صد منطبق با قوانین اسلامی و موازین صحیح اجتماعی معرفی كنم؛ شاید خود من هم ایرادهایی به آن داشته باشم؛ و هم نمی خواهم روشی را كه در میان اكثریت مردم ما معمول بوده صحیح و منطبق با عدالت بدانم. برعكس، من هم به وضوح بی نظمیها و نابسامانیهایی در روابط خانوادگی مشاهده می كنم و معتقدم باید اصلاحات اساسی در این زمینه به عمل آید.

اما بر خلاف كسانی نظیر نویسندگان كتاب انتقاد بر قوانین اساسی و مدنی ایران و كتاب پیمان مقدس یا میثاق ازدواج مردان ایرانی را صد در صد تبرئه نمی كنم و آنها را

مجموعه آثاراستادشهیدمطهری، ج 19، ص: 44

بی تقصیر معرفی نمی نمایم و تمام گناهان را به گردن قانون مدنی نمی اندازم و گناه قانون مدنی را تبعیت از فقه اسلام نمی دانم و یگانه راه اصلاح را تغییر مواد قانون مدنی نمی شناسم. من آن عده از قوانین اسلامی را كه مربوط به حقوق زوجین و روابط آنها با یكدیگر یا فرزندان یا افراد خارج است و روی آنها انگشت گذاشته شده و پیشنهاد برای تغییر آنها داده شده است، یك یك در این سلسله مقالات مطرح می كنم و ثابت می كنم كه این قوانین با ملاحظات دقیق روانی و طبیعی و اجتماعی همراه است و حیثیت و شرافت انسانی زن و مرد متساویاً در آنها ملحوظ شده است و در صورت عمل و حسن اجرا بهترین ضامن حسن روابط خانوادگی است.

از خوانندگان محترم اجازه می خواهم پیش از ورود در مسائل مورد نظر چند نكته را با آنها درمیان بگذارم: