کد مطلب:33563 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:137
بسم الله الرحمن الرحیم و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم و صلی الله علی سیدنا محمد و آله اجمعین در شرح نامه ی امیرالمومنین (ع) به فرزندشان امام حسن (ع) بودیم. در باب موعظه و یقین توضیحاتی دادیم. در این نوبت دنباله ی كلام مولا (ع) را پی می گیریم: و نوره بالحكمه دل تاریك را با نور حكمت روشن كن. كلمه ی «حكمت» از كلمات آشنا در معارف اسلامی است و هم در قرآن و هم در بیانات پیشوایان دین بكار رفته است. همه می دانیم كه یكی از نامهای خداوند «حكیم» است و «حكیم» همان كسی است كه اهل [صفحه 138] حكمت است. یكی از انحاء تشبه به خداوند، صاحب حكمت شدن است.
درس ششم 68/12/18
صفحه 138.
حكمت، خیر كثیر است و دنیا، متاع قلیل
حكمت و فلسفه یكی نیستند
خداوند و پیشوایان دین از حكمت، فلسفه را مراد نمی كردند
فلسفه فیلسوفان مسلمان یكی از انواع فلسفه های ممكن است
وصف دیگر متاع دنیا، نزاع انگیزی است
هر آنچه نزاع انگیز باشد و بر سر آن مخاصمت رود از نعیم اخروی نیست
پیامبران برای تعلیم كتاب و حكمت آمده اند
معنای حكمت در قرآن
مصادیق حكمت در قرآن
حكمت در اصطلاح قرآنی از جنس حكمت عملی است نه حكمت نظری
آن كس وارث خیر كثیر است كه متحقق به آن حكمتها باشد