کد مطلب:35388 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:262

ثقفی











ابواسحاق ابراهیم بن محمدبن سعیدبن هلال ثقفی كوفی (م283) از مورخان، محدثان و عالمان بزرگ سده سوم. او نیز از جمله كسانی است كه در جمع و تدوین خطبه ها و نامه های امام (ع) همت ورزیده است. نجاشی (ره) از آثار وی به تفصیل یاد كرده و از جمله نوشته است:

او زیدی بود كه به امامیه گروید و چون كتابی در «مناقب» و «مثالب» نگاشت و كوفیان آن را بزرگ داشتند و روایت آن را دشوار شمردند، گفت كدامین دیار از شیعه دورترند،

[صفحه 14]

گفتند اصفهان. سوگند یاد كرد كه آن كتاب را جز در آن شهر روایت نكند. بدین سان در اصفهان اقامت گزید و به نشر فرهنگ شیعی و علوی همت گماشت.

...او آثار بسیاری دارد، از آن جمله است... كتاب «رسائل امیرالمؤمنین و اخباره».[1].

شیخ (ره) نیز آثار وی را برشمرده و از جمله نوشته است: «كتاب رسائل امیرالمؤمنین (ع) و اخباره و حروبه».[2].

نگاهی گذرا به عناوین آثار وی- كه سوگمندانه قریب به اتفاق آنها تباه شده است- نشانگر موضع استوار و شناخت دقیق او از خلافت حق و حق خلافت است. و این است راز موضع طعن آمیز رجالیان اهل سنت بر او.[3] كتاب «الغارات» او كه خوشبختانه در اختیار است از جمله آثار بس ارجمند و كارآمد تاریخ اسلام است و سرشار از كلمات، خطبه ها و نامه های امام علی (ع) و بیانگر مواضع مسلمانان در آن روزگار.[4].



صفحه 14.





    1. رجال النجاشی، ص17.
    2. الفهرست، ص37.
    3. تاریخ اصبهان، ج1، ص187؛ لسان المیزان، ج1، ص150؛ میزان الأعتدال، ج1، ص187.
    4. درباره ی شرح حال او بنگرید به: مقدمه دراز دامن فقید دانش و پژوهش میر جلال الدین محدث ارموی بر «الغارات». نیز مقدمه عالم جلیل سید عبدالزهرا خطیب(ره) بر الغارات؛ رجال النجاشی، ص16؛ تهذیب المقال فی تنقیح كتاب الرجال، ج1، ص283؛ الفهرست، ص36 و.....