کد مطلب:36162 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:142

آزادگی











(و لا تكن عبد غیرك و قد جعلك الله حرا)

«بنده و برده یدیگری نباش در حالی كه خداوند تو را آزاد آفریده است»

در این قسمت، سفارش اكید بر حفظ و نگهداری آزادگی دارند و بشر را به موقعیت رفیعش توجه می دهند كه عبد و بنده ی كسی آفریده نشده بلكه به لطف خدای، آیاد خلقت شده است و از اینرو نباید خود، این نعمت بزرگ و ارزشمند را بطور رایگان از دست بدهد. این جمله ی مباركه درخشندگی خاصی دارد و اصل وریشه دمكراسی در جهان همین است از كلمات اعجاب انگیز امیرالمومنین كه آزادی و خواهان و صاحب قلمان را دلداده ی خود ساخته همین جمله ی مباركه است.

[صفحه 199]

جورج جرداق مسیحی مجذوب كلام علی علیه السلام است

جورج جرداق نویسنده ی مسیحی لبنانی در كتاب مشهورش این جمله ی مباركه را جزء روایع كلمات امیرالمومنین علیه السلام قمداد كرده و در تحت عنوان: «الحریه و ینابیعها» یعنی «آزادی و چشمه سارها و كانونهای آن»، در صدر همه ی مطالبش جمله ی مزبور را آورده و 12 صفحه پیرامون آن سخن گفته است و با استفاده از این جمله ی مباركه، حریت انسان را در نظر امام علی بن ابی طالب یك معنی و مفهوم بسیار وسیعی دانسته و میگوید: «بنگر كه چگونه انسان را توجه می دهد به اینكه وثوق بنفس پیدا كرده و روح حریت و آزادی و معنای آن را درك نماید. امام در جان آدمی، این بیداری را ایجاد می كند كه بداند و بفهمد طبیعت، آفرینش او را آزادی قرار داده... اما با این تنبه و آگاهی ك به انسان می دهد بذر جنبش و حركت را برای قلع و قمع هر چه كه او را در تنگی قرار داده و موجب سلب روح حریت اوست می باشد....[1].

امام امیرالمومنین علیه السلام می خواهد انسانهائی آزاد و بزرگوار تربیت كند كه بند طمع و از و تملق و چاپلوسی، آنان را به اسارت نكشد و نیز طناب احسان و انعام دیگران و نشستن بر سر سفره ی آنان موجب اسارتشان نگردد. احسانهای افراد نیز در جای خود آدمی را به اسارت و استعباد می كشد زیرا «الانسان عبید الاحسان» و از اینرو گایه بخاطر احسان شاخاص از دین و ایمان خود مایه می گذارند.


صفحه 199.








    1. صوت العداله الانسانیه ج 1، ص 175.