کد مطلب:36199 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:175

خیرخواهی











(و امحض اخاك النصیحه حسنه كانت او قبیحه)

«خالص كن برای برادرت خیر خواهی را خواه نیك باشد یا بد»

گاهی آدمی برای شخصی خیر خواهی می كند و در نظر آن شخص، موجب تشكر می شود و گاهی ممكن است نگران شود مثلا از اینكه به او تذكر دهند كه وضع همسر و دختر و پسر شما در بیرون مناسب نیسم ممكن است ناراحت شود ولی باید خیر خواهی كرد و تذكر داد. خلاصه خیر او را بخواه چه خوش آیند او باشد یا او را نگران كند.

شیخ كلینی قدس سره تحت عنوان: باب نصیحه المومن بابی را منعقد كرده و شش روایت را نقل فرموده است. از جمله: رسولخدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «ان اعظم الناس منزله عند الله یوم القیامه امشاهم فی ارضه بالنصیحه لخلقه»[1].

«یعنی تحقیقا كسی منزلتش در نزد خداوند، از همه ی مردم در قیامت بالاتر است كه بیش از همه ی برای خیر خواهی نسبت به خلق خدا در زمین، راه برود.»

و مقصود از نصح برادر مومن این است كه او را به مصالح دین و دنیایش ارشاد نماید و وی را تعلیم داده و راهنمائی كند، چه در حضور چه در غیاب، همانگونه كه درباره ی خویشتن دلسوزی میكند.

[صفحه 224]

در كتابی دیده ام كه شخصی در عالم رویا دید محفلی منعقد است و همه ی علما آنجا جمع شده اند ولی ابن فهد حلی نیست بعدا محفل دیگر را دید كه پیمبران جمعند و ابن فهد در آنجاست در شگفت شد، پرسید چگونه ایشان به این مقام رسیده؟ گفتند: چون نفوذ و مقام اجتماعی خود را صرف خدمت به خلق كرد.


صفحه 224.








    1. اصول كافی ج 2 ص 208.