کد مطلب:36409 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:737

احساس مسئولیت











برترین مردم در نزد خدا چه كسی است؟

از نظر اسلام برترین مردم كسی است كه در برابر نبرد حق و باطل احساس مسئولیت كند، انسان با فضیلت كسی است كه جانب حق را بگیرد، هر چند كه حق به زیان او باشد و باطل به نفع او. و آماده ی جنگ با كسانی باشد كه از طاعت خداوند خارج شده اند و از پیامدهای ناگوار رزم خود اندیشه به دل راه ندهد.

امام علی (ع) می فرماید:

ان افضل الناس عند الله من كان العمل بالحق احب الیه و ان نقصه و كرثه من البال و ان جر الیه فائده و زاده، فاین یتاه بكم، و من این اتیتم؟! استعدوا للمسیر الی قوم حیاری عن الحق لا یبصرونه،...

«برترین مردم نزد خدای كسی است كه عمل كردن به حق را از باطل بیشتر دوست بدارد، اگر چه حق پویی او را زیانمند باشد و باطل جویی به او سود برساند.

اما سرگردانی شما از كجاست؟

و بااین میزان شما در كدامین موضع جبهه اید؟

ای مردم! آماده ی پیكار با كسانی باشید كه حق را گم كرده اند و آن را در نمی یابند،با كسانی بستیزید كه به ستمگری وادار شده اند و از آن راه باز نمی گردند، از كتاب خدا روی برتافته اند و بر گمراهی

[صفحه 23]

خود پافشاری می كنند... (اگر برای جنگ با این دشمنان برنخیزید) دستاویزی استوار نیستید كه بتوان بدان چنگ انداخت و عزت و بزرگی را چندان یاور نیستید كه بتوان بدان پناه جست... شما برای آتش جنگ چه خس و خاشاك زود سوزی هستید!

وای بر شما!

هم روزی كه شما را ندا در دادم و هم آن روز كه درباره ی دشمنان با شما راز گفتم از شما رنج و سختی دیدم. نه آن روز كه شما را به نبرد فراخواندم آزاده و راست كردار بودید، نه هنگام راز گفتن برادرانی رازدار.»[1].


صفحه 23.








    1. نهج البلاغه، خطبه ی 125.