کد مطلب:48613 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:239

مقدمه











بسم الله الرحمن الرحیم

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ الصَّلوةُ وَ السَّلامُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ وَ لا سِیَما أَصْلِ الْوُجُودِ وَ عَیْنِ الشَّاهِدِ وَ الْمَشْهُودِ، عَلِیِّ بْنِ اَبی طالِبٍ عَلَیْهِمَا السَّلامُ وَ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلی اَعْدائِهِمْ اَجْمَعینَ اِلی یَوْمِ الدّینِ

حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام شخصیتی هستند كه نظیر و مانند نداشته و ندارند و از تعریف و توصیفشان تمام عقول عاجز است و ما هم نمی توانیم ذرّه ای از فضائل حضرت را بفهمیم و بیان كنیم، امّا به حسب وظیفه و به عنوان احیاء امر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السّلام كه فرموده اند: رَحِمَ اللَّهُ مَنْ اَحْیا اَمْرَنا[1] بر هر فردی از افراد جامعه ی اسلامی واجب و لازم است كه در راستای ولایت و محبّت آن حضرت و مخصوصاً در روز ولایت «عید غدیرخم» به اندازه ی توان خود قدمی برداشته از انوار مقدّس این خورشید نورافشان بهره وری نماید:

اظهار سرور قلبی و زبانی، تبریك و تهنیت گفتن به شیعیان، برگزار كردن جشن های عمومی، پوشیدن لباس نو، هدیه دادن به یكدیگر، دیدار مؤمنین، توسعه بر خانواده و برادران، عقد اخوّت و برادری، شكر و حمد الهی، زیارت حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام، روزه گرفتن، نماز و عبادت، دعا و احیا، صلوات بر محمّد و آل محمّد، لعنت و بیزاری جستن از دشمنان ایشان، تجدید عهد و پیمان و بیعت با آن حضرت از جمله مراسمی است كه به دستور ائمه ی اطهار علیهم السّلام در این روز وارد شده است، امیدواریم كه كلیه ی برادران و خواهران دینی خود را در این امر شركت داده و هر یك به نحوی ولایت و محبّت خود را به آستان مقدّس آن حضرت ابراز نمایند و موجبات خشنودی فرزند گرامیشان قطب دایره ی عالم امكان و محور هستی حضرت بقیة اللّه الأعظم حجّة بن الحسن المهدی عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف را ایجاد نمایند.

[صفحه 4]

امّا چون خلقت و آفرینش ما به خاطر عبادت و بندگی خداست[2] و عبادت بدون شناخت او صورت نمی گیرد و نیز شناخت خدا بدون معرفت حجّت الهی ممكن نیست پس مهمترین عملی كه در روز عید غدیر و نیز دیگر ایّام سال بر همه ی ما لازم است آشنایی با آن بزرگوار و شناخت آن حضرت است.

آیا مولای خود را می شناسیم؟ آیا واقعاً می توانیم خود را یك شیعه بنامیم؟ آیا به مرگ جاهلیّت نخواهیم مُرد؟ از امیرالمؤمنین علیه السّلام چه می دانیم؟ آیا می دانیم وظیفه ی ما چیست؟ برای چه آفریده شده ایم؟ آیا هدف از آفرینش انسان كسب معرفت و كمال نیست؟ آیا زندگانی ما هیچ شباهتی به زندگانی امیرالمؤمنین علیه السّلام دارد؟ و هزاران پرسش دیگر كه باید به پاسخ همه ی آنها دست یابیم. در این جزوه ی مختصر، سعی بر این داریم كه به نتیجه رسیده، با استفاده از آیات شریفه ی قرآن و روایات و احادیث اهل بیت علیهم السّلام به پاسخ پرسشهای خود آگاه شویم، و من اللّه التوفیق.

سیّد حسن رضا جزایری

شعبان المعظّم 1421 ه.ق

[صفحه 5]


صفحه 4، 5.








    1. امام صادق علیه السّلام به فضیل فرمودند: ای فضیل آیا گرد هم جمع می شوید، احادیث ما را برای یكدیگر ذكر می كنید؟عرض كرد:بلی فدایت گردم. فرمودند: همانا این مجالس را من دوست می دارم، ای فضیل امر ما را زنده كنید، خداوند رحمت كند كسی را كه امر ما اهل بیت علیهم السّلام را زنده كند. بحارالأنوار: ج 44، ص 282.
    2. خداوند متعال می فرماید: «وَ ما خَلَقْتُ الجِنَّ وَ الإنْسَ إلاَّ لِیَعْبُدُونَ» سوره ی ذاریات، آیه ی 56.