کد مطلب:68029 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:302

کتابخانه











در این جمله (جمله ی بالا)، دستور روشنی است به مسلمین، برای تأسیس

[صفحه 313]

«كتابخانه» و ضبط كتب وحفظ و حراست آنها از دستبرد مخالفان و بیگانگان. بلی روساء و زمامداران دلسوز، برای معطوف ساختن افكار ملت خود به این مهم، با استفاده از جمیع امكانات، راههایی به سوی این هدف گشوده اند. یكی از آن راهها تأسیس كتابخانه های بزرگ عمومی است و ترغیب و تحریض به خواندن كتاب.

كتابخانه، محل تمركز همه ی مزایایی است كه یاد شد.

كتابخانه، پیمودن راه ترقی و كمال را برای همگان آسان می كند.

كتابخانه، جمیع طبقات، عالی و دانی و فقیر و غنی، را یكسان در آغوش خود پرورش می دهد، و این امتیاز را از انحصار یك دسته ی معین بیرون می آورد.

كتابخانه، شكاف عمیق بین طبقات فقیر و ثروتمند را تا حدی پر می كند، و همه را برای خدمات شایسته آماده می سازد. فرا گرفتن علوم كتاب می خواهد. كتاب پول می خواهد. ولی كتابخانه عمومی این مشكل را حل می كند. اهمیت كتابخانه نیازی به توضیح ندارد. علم و كتاب و كتاب و علم چندان متلازمند كه شایسته است بنیاد هر دانشگاهی با تأسیس كتابخانه ی آن دانشگاه، با هم شروع و هر دو در یك زمان آماده شود.

كتابخانه، رمز شعور فرهنگی هر دولت و ملت است. وجود كتابخانه معرف بلندی سطح افكار، و مقیاس رشد معنوی هر اجتماع، و میزان عشق و علاقه ی ملتهاست به كسب علم و هنر. وجود كتابخانه های بزرگ، كاشف منویات خیرخواهانه و خدمات صادقانه ی زعمای مسئول جامعه و شخصیتهای برجسته ی فرهنگی است.

كتابخانه تدریجا آمار بیسوادان را كم می كند و به این پرده ی غم انگیز پایان می دهد.

از این رو، ملل راقیه ی غرب (برعكس ما شرقیها)، بیش از حد تصور، در این راه كوشیده و جلو رفته اند... اینك برای بیداری مردم این سرزمین،

[صفحه 314]

مخصوصا زعما و متمكنین، مختصری از اوضاع و تعداد كتابهای كتابخانه های یكی از ممالك غرب... را در این شماره می نگاریم ونظر عموم را به یكی از اسرار تفوق علمی و فرهنگی و صنعتی آنان جلب می كنیم. تا بلكه به خواست خدای توانا، از این غوغای رستاخیز جنبشی هم در ملت مسلمان ما پیدا شود. و بدین گو گذشته ها را تدارك و جبران نماینند...



صفحه 313، 314.