کد مطلب:71242 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:420

پیشگفتار











غدیر، عقیده ی ما

«غدیر» عنوانِ عقیده ی ما و اساس دین اسلام و ثمره ی نبوت پیامبر صلی الله علیه و آله است. پیامِ غدیر تعیینِ صراط مستقیم تا آخرین روز دنیاست، و خطابه ی غدیر زنده ترین سند «ولایت مطلقه ی الهیه ی دوازده امام علیهم السلام» است.

برای ترسیم كاملِ صحنه ی غدیر، جمع بندیِ مجموعه وقایعی كه در غدیر خم و قبل و بعد از آن بوقوع پیوسته حقایق ناگفته ای را روشن می نماید. و در پی آن خطابه ی پیامبر صلی الله علیه و آله در غدیر كه آخرین و مهمترین سخنرانیِ آنحضرت در بزرگترین اجتماع مسلمانان است، باید بعنوان سند معتبر و آبروی ابدی اسلام به صورتی شایسته تنظیم شود و در معرض دید جهانیان قرار گیرد.

آگاهیِ كامل از شكل ماجرای غدیر، توجه عمیقی نسبت به خطابه ی غدیر و ضرورت یادگیری این قانون نامه ی بزرگ اسلام ایجاد نموده و حفظ نسخه ای از آن را بعنوان یك كلام فراموش نشدنی از مهمترین روز تاریخ اسلام لازم می نماید.

[صفحه 6]

در راستای این مهم، نوشته ی حاضر ابتدا واقعه ی غدیر را ترسیم كرده و فهرستی از مدارك هر بخش آورده، و سپس متن خطابه ی غدیر را با ترجمه ی آن تقدیم نموده است. تفصیلِ وقایع غدیر و منابع آن و تفسیر خطبه در كتاب «اسرار غدیر» به طور كامل آمده و نوشته ی حاضر خلاصه و اقتباسی از آن كتاب است.

چاپ اول این كتاب در عید غدیر سال 1415 مقارن با بهار 1374 انجام شد. اینك چاپ پنجم آن، با نكاتی تازه تقدیم می شود.

در اجرای فرمان مطاع پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله- كه در غدیر خم از همه ی مسلمانان خواستند تا پیام غدیر را به نسلهای بعد از خود و به هر كس كه خبر ندارد برسانند- كتاب حاضر به عنوان یك دوره ی كامل و فشرده از غدیر تقدیم می شود. باشد كه فرد فرد مسلمانان از این رهگذر استفاده كنند و سالانه لا اقل یكبار این واقعه را مطالعه كنند و برای آنان كه نمی دانند بازگو كنند، و بعنوان مهمترین پیام اسلام سعی در حفظ متن خطبه ی آن نمایند.

به امید پذیرش در پیشگاه مقدس امیرالمؤمنین علیه السلام، نوشته ی حاضر را به دریای بیكران غدیر تقدیم می نمایم.

در انتظار روزی كه با ظهور موعود غدیر حضرت بقیة اللَّه الأعظم عجل اللَّه فرجه، گرمی حضور صاحب غدیر را كه حیات حقیقی قلوب است با تمام وجود احساس كنیم.

قم، محمد باقر انصاری زنجانی

[صفحه 7]



صفحه 6، 7.