کد مطلب:97264 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:260

مقدمه











بسم الله الرحمن الرحیم

مسئله ی تداوم انقلاب مهمترین و حساس ترین و فوری ترین مسائلی است كه در رابطه با سرنوشت ایران و اسلام و بلكه سرنوشت مستضعفین جهان و حكومت جهانی مستضعفین و امامت آنها، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران مطرح است.

براساس این اصل علمی و قرآنی، كه تعیین كننده ی سرنوشت جامعه و تاریخ، انسان است،[1] و جامعه و تاریخ هم مانند سایر پدیده ها دارای ضابطه و قانون است و قوانین حاكم بر تاریخ مانند قوانین حاكم بر سائر پدیده ها ثابت و غیر قابل تغییر است،[2] تداوم انقلاب نمی تواند بدون ضابطه و قانون باشد و برای این منظور باید قوانین مربوطه دقیقا رعایت شود، به این معنا كه باید با یك مطالعه ی دقیق علل بقاء انقلاب و

[صفحه 4]

موانع تداوم آن را شناخت و به طور كامل پیاده كرد تا انقلاب تداوم پیدا كند، وگرنه با شعار، انقلاب تداوم پیدا نمی كند و نهضت ادامه نمی یابد و شعار، بدون رعایت قوانین حاكم بر تاریخ سرگرمی و فریبی بیش نیست.

برای یافتن رمز تداوم انقلاب بهترین و دقیق ترین منبع شناخت، تاریخ است، تاریخ به طور دقیق می تواند رمز سقوط یك امت و علت بقاء یك انقلاب را بیان كند و اساسا وقایع تاریخی كه در قرآن كریم آمده برای بیان كردن این راز است[3].

امام علی علیه السلام در نهج البلاغه به این واقعیت تصریح می كند و تاریخ را به عنوان یك منبع شناخت تجربی و سرنوشت ساز معرفی می نماید:

و احذروا ما نزل بالامم قبلكم من المثلات بسوء الافعال و ذمیم الاعمال، فتذكروا فی الخیر و الشر احوالهم و احذروا ان تكونوا امثالهم:

«هشیار باشید كه در دام گرفتاریها و سختیهائی كه در نتیجه ی كردار زشت گریبانگیر امتهای گذشته و ملتهای پیشین شده نیفتید!، درباره ی رویدادهای نیك و بد تاریخ زندگی آنان بیندیشید و بیدار باشید كه مانند آنان نشوید».

فاذا تفكرتم فی تفاوت حالیهم، فالزموا كل

[صفحه 5]

امر لزمت العزه به حالهم و زاحت الاعداء عنهم و مدت العافیه ب علیهم و انقادت.... و وصلت الكرامه الكرامه علیه حبلهم»

«پس از تامل و اندیشه در اختلاف رویدادهای زشت و زیبای تاریخ ملتهای گذشته، مواظب باشید كه آنچه را موجب عزت و سربلندی و نابودی دشمنان و رمز عافیت و سلامتی و عامل رفاه و خوشی و پیوند اجتماعی تشخیص داده اید، به طور جدی رعایت كنید»[4].

از این سخن امام چند مطلب دقیق علمی استفاده می شود:

الف: تاریخ یك منبع شناخت دقیق تجربی است.

ب: قوانین حاكم بر تاریخ ثابت است.

ج: تاریخ دارای ضابطه و قانون است.

د: عامل حركت تاریخ انسان است نه چیز دیگر.

ح: تداوم انقلاب و سازماندهی جامع ایده آل انسانی در رابطه ی مستقیم با رعایت قوانین حاكم بر تاریخ است.

بنابراین برای یافتن راز تداوم انقلاب، مطالعه ی دقیق و تحلیلی تاریخ امتهای پیشین، در امروز ایران یك ضرورت اجتناب ناپذیر است.

ولی از آنجا كه این مطالعه از جهات مختلف برای آحاد ملت بپاخاسته و قهرمان ایران میسر نیست و از طرفی پاسخ این مساله و شناخت راز تداوم انقلاب اسلامی در حال حاضر ضروری و فوری

[صفحه 6]

است، به یك جامعه شناس خبیر و آگاه كه اطلاع كافی و دقیق از سرگذشت تمام ملتها دارد و راز پیروزی و رمز سقوط همه ی امتها را می داند مراجعه می كنیم.

این جامعه شناس بزرگ امام علی علیه السلام است!.

او درباره ی اطلاعات تاریخی خود به فرزندش امام حسن (ع) چنین می گوید:

یا بنی انی و ان لم كن قد عمرت عمر من كان قبلی، فقد نظرت فی اعمارهم و فكرت فی اخبارهم و سرت فی آثارهم حتی عدت كاحدهم بل كانی بما انتهی الی من امورهم قد عمرت مع اولهم و آخرهم...

«پسرم! هر چند كه من مانند كسانی كه پیش از من بوده اند عمر نكرده ام، ولی تاریخ زندگی آنان را مطالعه كرده ام و در خبرهائی كه از آنان رسیده اندیشه نموده ام و آثار بقایای زندگی آنان را مورد تجزیه و تحلیل علمی قرار داده ام، تا آنجا كه گویا مانند یكی از آنها شده ام!.

بلكه با آنچه از تاریخ آنان به من رسیده، گویا با اول و آخر آنها زندگی كرده ام!!.

و در نتیجه عوامل سعادت و تیره روزی و سود و زیان جوامع پیشین را شناخته ام...»[5].

بر این اساس ما نظریه ی امام علی (ع) را به عنوان نظریه ی بزرگترین

[صفحه 7]

جامعه شناس تاریخ بشر در رابطه با رمز تداوم انقلاب اسلامی و راز سقوط آن، در این كتاب مورد بحث و بررسی قرار داده ایم.


صفحه 4، 5، 6، 7.








  1. ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم.
  2. و لن تجد لسنه الله تبدیلا.
  3. لقد كان فی قصصهم عبره لاولی الالباب (آیه 111).
  4. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید جلد 13 صفحه 168.
  5. نهج البلاغه نامه 31 بحارالانوار جلد 77 صفحه 201، متن حدیث موافق است با بحار كه از كشف المحجه ی سید بن طاووس نقل نموده و متن نهج البلاغه به جای كلمه «نظرت فی اعمارهم» «نظرت فی اعمالهم» دارد.