کد مطلب:99061 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:360

پیشگفتار











بالندگی مراكز آموزشی در گرو نظام آموزشی استوار، قاعده مند و تجربه پذیر است، در این نظام، برنامه های آموزشی، متون درسی و استادان، اركان اصلی به شمار می آیند.

قوت برنامه های آموزشی در همگونی آن با نیازهای زمان، استعداد علم آموزان و امكانات، نهفته است. چنان كه استواری متون درسی به آن است كه تازه ترین دست آوردهای علمی را در جدیدترین شیوه های فراگیری و تعلیمی عرضه دارند.

مراكز آموزشی برای حفظ نشاط علمی خود، هماره باید در اندیشه ی ارزیابی، بازنگری و اصلاح متون مدون باشند و نیز متن های جدید را با تازه ترین شیوه ها و دست آوردهای علمی همراه سازند.

حوزه های علوم دینی، كه تربیت عالمان دین و نشر معارف مذهبی را بر عهده دارند و به عنوان نهاد تعلیمی دینی شناخته می شوند نیز، از این قاعده مستثنی نیست.

جای بسی خورسندی است كه حوزه های علمیه به بركت انقلاب شكوه مند اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) سالیانی است در اندیشه ی اصلاح ساختار

[صفحه 8]

آموزشی و بازنگری متون درسی است. مركز جهانی علوم اسلامی به عنوان بخشی از این كل، كه به امر تعلیم و تربیت طلاب غیر ایرانی همت گمارده، این ضرورت را بیش از دیگر بخش های حوزه احساس كرد و به پی ریزی «دفتر تحقیقات و تدوین متون درسی» پرداخت.

این دفتر با ارج نهادن به سخت كوشی های عالمان گران قدر كه تا كنون پاسخ گوی این نیاز بوده اند و خوشه چینی از خرمن علمی آنان، سعی دارد تجربه های نو در شیوه های آموزشی را با تازه ترین دست آوردهای علمی همراه كند و متونی بر این پایه عرضه دارد. و تا كنون به همت پژوهشگران و فضلای حوزه، گام های نخستین را برداشته و چندین متن درسی را فراهم آورده است.

علوم حدیث 1 و 2 یكی دیگر از این متون است كه با هدف آشنایی با تاریخ حدیث، متون حدیثی، شناخت نهج البلاغه، درایه الحدیث، رجال و... تدوین شده و پس از گذراندن یك دوره ی آزمایشی تدریس، اینك به طبع می رسد.

از این رو كه هیچ كاری در آغاز، مصون از خطا و لغزش نیست، به نقد و نظر و همكاری صاحب نظران امیدواریم.

مركز جهانی علوم اسلامی

دفتر تحقیقات و تدوین متون درسی

[صفحه 9]


صفحه 8، 9.