کد مطلب:3841 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:445

مقدمه
بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین صلی الله علی محمد و آله الطاهرین و اللعن علی اعدائهم اجمعین

كتاب از هجرت تا رحلت چنانكه از نامش پیدا است شرح حال احوال رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در ده سال حیاتش در مدینه منوره است. این شرح احوال به سالهای بعد از هجرت تقسیم شده و معین گردیده كه هر جریان در چه سالی اتفاق افتاده است.

فرق این كتاب با كتابهای دیگر در این است كه این كتاب به تشریع احكام و تاریخ تشریع آنها بیشتر عنایت كرده است مثلا نماز جمعه كی تشریع شد و چگونه رسمیت یافت؟ نماز سفر از كدام سفر آغاز گردید؟ نماز خسوف و كسوف در رابطه با چه پیشامدی بود؟ تحریم خمر در چه جریانی واقع شد؟ سنگسار كردن زناكار چگونه و چه وقت تشریع گردید؟ كتاب معاقل كه درباره دیات بود و حضرت آن را از غلاف شمشیرش می آویخت در چه وقت نوشته شد؟ نمازهای یومیه چه وقت هفده ركعت شدند؟ تحریم ازدواج با كفار چگونه تشریع گردید؟ حد محارب و حكم لعان در چه جریان یا زمانی بود؟ و دهها حكم نظیر آن از احكام فردی اجتماعی و حكومتی كه خواننده ضمن مطالعه شرح و احوال رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بیشتر با این جریان ها آگاه خواهد شد. بیشترین داعی مؤ لف در نوشتن این كتاب همین مزیت ها بوده است، سعی شده مطالب كتاب از منابع مطمئن و دست اول نقل شود تا بر اطمینان آن بیفزاید.

خدایا به آبروی محمد و آل محمد - صلوات الله علیهم - مؤ منین و مؤ منات را از این كتاب بهره مند فرما و از مؤ لف قبول فرموده در یوم لاینفع مال و بنون سبب مغفرتش گردان انك قریب مجیب

سید علی اكبر قریشی 19 / 11 / 1368 ارومیه 13 رجب 1410