مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

جـنـايتي كه قاتل مرتكب شده بيش از اين نيست كه انساني را از بين برده است ولي شما به هنگام قصاص همين عمل را تكرار مي كنيد .
قـصـاص جـز انـتقامجويي و قساوت نيست اين صفت ناپسند را بايد با تربيت صحيح از ميان مردم بـرداشـت در حـالـي كـه طـرفداران قصاص هر روز به اين صفت ناپسند انتقام جويي روح تازه اي مي دمند .
آدمـكـشـي گناهي نيست كه از اشخاص عادي يا سالم سر بزند , حتما قاتل از نظر رواني مبتلا به بيماري است و بايد معالجه شود , و قصاص دواي چنين بيماراني نمي تواندباشد
آيـا بهتر نيست به جاي قصاص , قاتلان را زنداني كنيم و با كار اجباري از وجودآنها به نفع اجتماع استفاده نمائيم , با اين عمل هم اجتماع از شر آنها محفوظمي ماند و هم از وجود آنها حتي المقدور استفاده مي شود
آيا اين مطلب كه قاتلين امام حسين ( ع ) در روز قيامت به دست حضرت مهدي ( عج ) قصاص مي شوند، درست است ؟
وصيت حضرت علي ( ع ) در مورد قصاص ابن ملجم به چه كسي بود و چگونه ؟
قصاص در اسلام بر چه اصلي استوار است؟
قرآن مجيد از سويي مردم را به قصاص فرمان مي دهد و آن را مايه حيات و وسيله بقا مي داند و مي گويد: «ولكم في القصاص حياة يا اولي الالباب»(1) و از سويي ديگر عفو و اغماض را مي ستايد و مردم را به سوي آن مي خواند و مي فرمايد: «الكاظمين الغيظ والعافين عن النّاس»(
اگر فردي به يتيمان كسي اذيت كند اگر در مقابل فرزندانش مكافات عمل پدر خود را به بينند آيا بچه ها مرتكب گناهي بوده اند كه بايد قصاص شوند؟
اگر پدري فرزند خود را بكشد به پرداخت ديه محكوم ميشود، ولي قصاص نميشود، چرا؟ آيا اين نوعي جانبداري از مرد نيست؟

چرا اگر زني مردي را بكشد قصاص مي شود ولي اگر مردي زني را بكشد قصاص ندارد؟

منظور از قصد اقامه چيست؟
  1. 4241 از 4632