مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

تفسير آية 33 و 62 سورة الرحمن چيست؟

چرا برخي از نظريههاي علمي با آيههاي قرآن مغايرت دارد؟ داروين پيدايش انسان را يك سير تكاملي ميداند، ولي قرآن، آدم و حوا را نخستين انسان ميداند، چرا چنين است؟

مشهور است كه مُدْهَآمَّتَانِ ;(رحمان،64) كوچكترين آيه قرآن است، در حالي كه آية اول سورة الرحمان، از نظر صدا، حروف و سيلاب كمتر از مُدْهَآمَّتَان است، علّت چيست؟

در ترجمة آيه 6 سوره الرحمن نوشتهاند: و گياهان و درختان مطيع فرمان خدا هستند. چرا در ترجمة آيه نجم كه به معناي ستاره است. معنا نشده است؟

مسأله ظهار نه تنها براي جهانيان، بلكه براي عربها نيز تنها يك تاريخ است; پس به كدام دليل بايد از قرائت آيههاي ظهار در كنار ديگر آيهها استفاده نموده و لذت ببريم؟

كلمة اهل اين ويژگي را دارد كه ضميرهاي آن، چه دربارة مردان يا زنان، به صورت مذكر ميآيد، شاهد آن، آية 72 سورة هود است. پس در آية تطهير ضمير كم ميتواند به زنان پيامبر برگردد.

گاهي اوقات هنگام خواندن قرآن كريم، به آياتي برخورد ميكنيم كه سبب ترس ما ميشود و همين امر باعث ميشود كه كمتر به سراغ قرآن برويم; چه كنيم تا از اين ترس رهايي يابيم؟

احساس هر فرد دربارة قرآن، به چه چيزهايي بستگي دارد؟

آيا اختلاف قرائتي كه در قرآن موجود است، دليل بر تحريف قرآن است؟ (مثلاً ننشزها را ننشرها نيز خواندهاند و يا بالعكس); چرا كه وجود اختلاف قرائت در قرآن ذهن را متمايل ميكند به اين كه قرآن هم ميتواند دستخوش تغيير واقع شود؟

از نظر ادبيات عرب، در قرآن واو زائده، لام زائده و... وجود دارد، آيا ميشود كه در كلام خدا حرف زائده وجود داشته باشد و فايدهاي جز تأكيد در معنا نداشته باشد؟

از كجا مطمئن شويم كه اعراب گذاري قرآن صحيح است؟ آيا از جانب ائمه: اعراب آن تأييد شده است يا خير؟ (با توجه به اين كه ابوالاسود دئلي قرآن را اعراب گذاري كرده است)

چرا در آية 71 سوره هود، كلمة قائمه آمده است؟ چه فرقي دارد كه ايستاده بخندد يا نشسته; با توجه به اين كه همة كلمههاي قرآن داراي معاني دقيق و باريكي است و بي دليل به كار نميرود؟

  1. 2788 از 4632